Vismiddag 30 mei 2015

Op zaterdag 30 mei vond het tweede PeuterFonds Evenement van 2015 plaats in Emst. Voor alweer de vierde keer werd het PeuterFonds legioen met open armen ontvangen door gezinspark ‘t Smallert. Het mag duidelijk zijn, het PeuterFonds komt er graag, en die liefde is gelukkig wederzijds, ‘t Smallert behoort al jaren tot onze vaste sponsors.

We hadden dit keer te maken met een mooie grote groep van Vereniging Scouting Buys Ballot Epe/Heerde, maar liefst 25 enthousiaste kinderen! Bij het ontvangst van de kinderen wilde het weer nog niet echt meewerken, grijs en vooral erg winderig. Gelukkig had Clown Dingo naast zijn ballonnen ook de zon meegenomen naar Emst! 25 Kinderen is wel erg veel voor de oevers van de visvijver, en dus werd de groep, na een workshop Forelvissen gegeven door Marco de Niet, in tweeën gesplitst. De eerste groep ging vissen, terwijl de anderen zich konden uitleven in de enorme speeltuin van ‘t Smallert.

Een minuut of 3 nadat de dobbers voor het eerst door de lucht schoten hing de eerste vis er al aan, en een mooie ook! Het ging gelijk hard met de beten, rond de hele vijver werd er geroepen om de fotograaf, want zo’n toffe vis moet wel op de foto natuurlijk! Na een uurtje vielen de beten een beetje stil, maar één telefoontje naar Jannie van ‘t Smallert, en er kwam alweer een nieuwe kruiwagen vis aan. De kids vermaakten zich uitstekend met hun nieuwe (vis)vrienden, we visten nog even door, met een enkele beet hier en daar, en toen was het alweer tijd om naar de grote tent te gaan.

De wisseling van de wacht vond plaats onder het genot van de inmiddels traditionele PeuterFonds taart. Het was nu aan de tweede groep om te laten zien dat zij minstens net zo goed konden vissen als hun vriendjes van de eerste groep. Nou, dat bleek wel! Ook nu weer, de ene beet na de andere. Hoewel het de bedoeling was dat de eerste groep in de speeltuin zou zijn, kropen steeds meer kleine, nieuwe vissertjes steeds dichter naar de waterkant. En je weet nooit, misschien staat er nog wel ergens zo’n toffe PeuterFonds vrijwilliger!

Na afloop was er natuurlijk weer de prijsuitreiking, waar Muriël, door haar zalmforel, tot winnares werd gekroond. Kortom, het was weer een waar visfeestje, kijk maar naar de foto’s!

Bron: website Stichting Peuterfonds - hier staan ook de foto's

Een eeuw lang scouting, en dus is het

'Tijd voor Taart'

Daar is ie dan._kleinjpg

De muffintaart arriveert bij het kampvuur.

HEERDE- - Sneeuwvlokken dwarrelen naar beneden, maar dat weerhoudt de leden van Scouting Buys Ballot er niet van om een mooi feestje te vieren. Rondom een groot kampvuur laten ze de ene na de andere yell horen. Dit jaar bestaat de scouting in Nederland honderd jaar en zaterdag werd de aftrap gegeven voor de festiviteiten bij Scouting Buys Ballot.

Kabouters, Bevers en Padvinders; wie kent ze niet? De scouting is de afgelopen eeuw een echt begrip geworden en doet bij veel mensen een belletje rinkelen. Scouting Buys Ballot is in 1982 ontstaan uit een fusie van de meisjesgroep en jongensgroep. Elke zaterdagmiddag zijn zo'n tweehonderd leden, in verschillende groepen, druk in de weer op het scoutingterrein 'De Huve' in Heerde. Klimmen en klauteren in de bossen, knopen leren leggen, een vlot bouwen of spelletjes doen. Het zijn enkele van de vele activiteiten die worden georganiseerd.

Het hele jaar door zijn er festiviteiten. Scouting Nederland heeft verschillende activiteiten aangedragen die je kunt doen.

Zo is er op 24 april een buitenspeeldag. In het centrum van Epe worden dan allerlei uitdagende activiteiten en scoutingspelen gehouden voor leden en niet-leden. Ook zijn er speciale kampen in de zomer voor de leden en is er in mei een Scouts2Day in Utrecht voor alle scouts ouder dan zeven jaar. Aan het einde van het jaar is er dan nog een feest om het jaar af te sluiten.

Maar zaterdag is het 'Tijd voor Taart'. Er zijn tweehonderdvijftig muffins gebakken en deze zijn op elkaar gestapeld tot een grote taart. De taart wordt aangeboden door de 'blauwe vogels'.

Deze groep bestaat uit kinderen met een verstandelijke beperking en bestaat sinds 2009. Met rode wangen komen de kinderen aan met de taart, die op een kar staat en door de sneeuw moet worden getrokken. Wethouder Anton Westerkamp uit Heerde en wethouder Jan Berkhoff uit Epe zij aanwezig bij deze bijzondere aftrap. Ze hijsen de vlag zodat iedereen kan zien dat het feest is bij scouting Buys Ballot.

De wethouders vinden de scouting van groot belang voor hun gemeente. ,,Kinderen kunnen lekker hun energie kwijt, zonder dat er overlast wordt veroorzaakt. Ze maken plezier en leren veel dingen, zoals respect hebben voor elkaar en voor de natuur", aldus Westerkamp.

Berkhoff: ,,Niet iedereen houdt van voetbal of judo. Het is mooi om te zien hoe deze kinderen plezier maken in de natuur.''

Jaaragenda agenda

Hieronder vind je de jaaragenda voor de Blauwe vogels.
Hierin staan alle opkomsten, thema's en bijzonderheden voor de komende weken vermeld.

Update volgt binnenkort!

Gedetailleerde informatie vind je in de nieuwsbrieven.

Het uniform van de Blauwe Vogels:

Nieuwsbrieven

Geen actuele nieuwsbrief beschikbaar.

installatiekaart

Subcategorieën

Kamp verslagen

Hier vind je kampverslagen van diverse kampjes:

Logboek 2011

Hieronder staat een overzicht van de opkomsten van de Blauwe Vogels: in 2011