Verschillende groepen

Onze scoutinggroep bestaat uit acht verschillende groepen ofwel speltakken. De speltakken verdelen de leden op basis van leeftijd. Daarnaast zijn er in sommige leeftijden jongens- en meisjesgroepen. Deels komt dit omdat er vroegen een jongens- en een meisjesscouting was en deels omdat er in die leeftijdscategorie zoveel kinderen lid zijn, dat dit niet in een groep past. De verdeling is in dat opzicht vooral praktisch.

De speltakken

Naam Leeftijd Schoolgroep Samenstelling
Bevers 5 - 7 jaar 2 - 3 Gemengd
Welpen 7 - 11 jaar 4 - 7 Meisjes en jongens gescheiden
Scouts 11 - 15 jaar 8 - Meisjes en jongens gescheiden
Explorers 15 - 18 jaar   Gemengd
Stam 18 - 24 jaar   Gemengd
Stamplus 24 +   Gemengd

Klik op jouw leeftijdsgroep en ontdek wat ze allemaal doen!

De Sprengenstam

De Sprengenstam is de speltak voor diegenen die letterlijk verslaafd zijn aan Scouting.

Intro foto Stamplus

Vanaf 25 jaar kan je bij deze speltak terecht, en in principe tot je 88e... Veel leden zijn ook leiding bij de groep, maar dat geen voorwaarde om lid te worden.

De Sprengenstam kan je zien als het vervolg op de Nessmukstam, vandaar dat je de naam Stam+ ook tegenkomt.

We hebben gekozen voor de naam "Sprengenstam" vanwege het gebied waarin ons terrein ligt. Midden tussen de Eper en Heerder Sprengen. Een spreng (of sprengbeek) is een door mensen gegraven of verlegde beek.

Wat doen de Sprengenstammers?

De programma's worden door de leden zelf gemaakt. Deze zullen zeer divers zijn, te denken valt aan bijvoorbeeld klimmen of skieën. Maar ook een pionierobject op het terrein zelf gaat Stam-plus niet te hoog.

Wanneer en waar?

De Sprengenstam heeft opkomst op zaterdagavond, van 19.00 uur tot 22.00 uur. Deze opkomsten zijn op ons scoutingterrein ‘De Huve’ aan de Kooiweg in Heerde. De opkomsten vinden éénmaal per maand plaats; in de regel de 1e zaterdag van de maand maar informeer even wanneer er precies opkomst is.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je een keer komen kijken? Dat kan, kom gerust eens langs!

Voor meer informatie:

Contact met de Sprengenstam:

De Explorers

De Explorers zijn jongens en meisjes van 15 t/m 18 jaar, die zelf hun eigen programma maken. Uiteraard ondersteunt en helpt de (bege)leiding hier mee, onder het motto: is het haalbaar dan is het uitvoerbaar.

Intro foto Sherpa'sWat doen Explorers?

Onder begeleiding maak je je eigen programma. Behalve (scouting)activiteiten bij de blokhut, zoals een hangmat knopen of een videomarathon, trek je ook de wijde wereld in. Een hike, of op kamp in Tsjechië, je bepaalt het helemaal zelf! Grensverleggend dus!

Hoogtepunten zijn het zomerkamp en de jaarlijkse Jota (Jamboree on the Air)!

Uiteraard ontbreken de diverse weekendkampen niet. Het zomerkamp vindt in de regel plaats in het buitenland en duurt ongeveer een week.

Wanneer en waar?

De Explorers hebben opkomst op zaterdagmiddag, van 14.00 uur tot 16.30 uur. Deze opkomsten zijn op ons scoutingterrein ‘De Huve’ aan de Kooiweg in Heerde.

rowans2Voor meer informatie:

Contact met de leiding van de Explorers:

De Nessmukstam

De Stam zijn jongens en meisjes van 18 t/m 26 jaar, die zelf hun eigen programma maken. Veel leden zijn ook leiding bij de groep, maar dat geen voorwaarde om lid te worden van de Stam.

Wat doet de Nessmukstam?

Intro foto StamMet eigen ideeën en inzet geef je zelf vorm aan het programma. Wat denk je van een dropping, zeefdrukken of op kamp gaan naar de Ardennen en daar een schitterende tocht lopen met je rugzak op? De Stam, net even anders!

Rond december houden we het fameuze Stamdiner met aansluitend een weekendkamp. In februari organiseren we het WOK (WinterOntberingsKamp) . Hier doen ook Rowans en Sherpa's en niet-Stam-leiding aan mee.

Het zomerkamp vindt plaats rond Pinksteren.

Wanneer en waar?

De Stam heeft opkomst op zaterdagavond, van 19.00 uur tot 21.30 uur. Deze opkomsten zijn op ons scoutingterrein ‘De Huve’ aan de Kooiweg in Heerde. De opkomsten vinden om de week plaats; informeer even of er die zaterdag opkomst is of niet.

Voor meer informatie:

Contact met de Nessmukstam:

De Scouts

Wat doen Scouts?

Als je tussen de 11 en 15 jaar bent, dan zijn de scouts “the place to be”. Hier pionier je met hout en touw je eigen vlot in Intro foto Verkennerselkaar en ga je ermee het water op. Natuurlijk doe je ook uitdagende sport- en spelactiviteiten of gewoon popcorn maken boven het kampvuur. Bijna alles is mogelijk bij de Scouts, zeker als je een week lang in tenten op kamp gaat en voor je zelf moet zorgen. Scouts: Natuurlijk avontuurlijk!

Onze groep heeft twee Scoutsgroepen: het WNF-Vendel (meisjes) en de Verkenners (jongens).

Er zijn per seizoen twee of drie weekendkampen. Het zomerkamp vindt in de regel aan het begin van de zomervakantie plaats en duurt een week. Vaak is dit op een scoutingkampeerterrein in Nederland, maar ook het buitenland behoort tot de mogelijkheden.

Wanneer en waar?

De Scouts hebben opkomst op zaterdagmiddag, van 14.00 uur tot 16.30 uur. Deze opkomsten zijn op ons scoutingterrein ‘De Huve’ aan de Kooiweg in Heerde.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je een keer komen kijken? Dat kan, je mag altijd een keer meedoen met onze opkomst.

scouts2

Voor meer informatie:

Contact met de leiding van de Scouts:

Mail naar de leiding: